-Του Φώτη Νικολακόπουλου
Αυτά τα τραγικά που παρουσιάζονταν ως “έργα” στην ΕΘΝΙΚΗ πινακοθήκη δείχνουν την κατάντια της κοινωνίας μας σήμερα!
Δείχνει την τραγικά επικίνδυνη ελαφρότητα αυτών που σήμερα κυβερνούν!
Μιλάμε για την ΕΘΝΙΚΗ Πινακοθήκη, την οποία επισκέπτονται μεταξύ άλλων και μαθητές -μικρά παιδιά! Και βλέπουν αυτά τα “εκτρώματα” να παρουσιάζονται ως “τέχνη” παραποιώντας και αλλοιώνοντας τα θρησκευτικά σύμβολα!!!

Και στο υπουργείο πολιτισμού …πέρα βρέχει! …Απλά, αν θυμόμαστε καλά, υφυπουργός πολιτισμού, από τον Ιούλιο 2023 έως και τον Ιούνιο 2024 ήταν και ο Κορίνθιος πολιτικός Χ. Δήμας!!! Αυτά τα “εκτρώματα” στην ΕΘΝΙΚΗ πινακοθήκη άραγε υπήρχαν, μπήκαν επι θητείας του ή με το που έφυγε από υφυπουργός; Αλήθεια μπορεί να απαντήσει ο ίδιος στο παραπάνω ερώτημα που θεωρούμε ότι οφείλει να γνωρίζει ως πρώην υφυπουργός πολιτισμού;

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός επίσης ότι στην Κορινθία δεν κατήγγειλε το γεγονός και ο Κορίνθιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Ψυχογιός!

Οι άλλοι τρεις είναι της κυβέρνησης, Δήμας, Ταγαράς και Σούκουλη και έχουν μάθει να “σκύβουν” το κεφάλι σε αυτά που λέει η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης! Υπήρχε περίπτωση τώρα να καταγγείλουν το παραμικρό στα τραγικά της ΕΘΝΙΚΗΣ Πινακοθήκης;
Αλλά προκαλεί πολλά ερωτηματικά να μην κάνει μία αναφορά και ο Ψυχογιός που είναι στην αντιπολίτευση και στέλνει το ένα δελτίο τύπου μετά το άλλο κάνοντας …κριτική στην κυβέρνηση! (…ίσως έτσι νομίζει -ξεχνώντας τα δικά του ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ με πρωθυπουργό τον Τσίπρα)!
Άλλο ένα σοβαρό θέμα που εκθέτει και τους 4 Κορίνθιους βουλευτές που ψήφισε και έστειλε ο Κορινθιακός λαός στη βουλή!
Και οι 4 …ΤΣΙΜΟΥΔΙΑ! Καμία ανακοίνωση ώστε να πάρουν θέση για το σοβαρό αυτό θέμα! Εξάλλου ΔΕΝ περιμέναμε κάτι άλλο και από τους 4! Τόσα χρόνια τους έχουμε μάθει έναν -έναν ξεχωριστά! Και επειδή το λέμε για ακόμα μία φορά, δεν υπολογίζουμε κανέναν από τους παραπάνω Κορίνθιους πολιτικούς, είμαστε το ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΜΜΕ στην Κορινθία που γράφουμε ελεύθερα την άποψή μας σε ότι τους αφορά
Παρακάτω ο ο π.περιφερειακός σύμβουλος Λάκης Παπαφωτίου γράφει ένα πολύ ωραίο κείμενο για το θέμα που πήρε ΤΕΡΑΣΤΙΑ δημοσιότητα στην ΕΘΝΙΚΗ πινακοθήκη. Αξίζει να το διαβάσετε όλο!
Εμείς ξεκινάμε από τον επίλογό του: “Η ταχεία απόσυρση των έργων από την Εθνική Πινακοθήκη μετά από τις ισχυρές αντιδράσεις της κοινωνίας δείχνει και την ελαφρότητα της αντίληψης και της αντίδρασης των αρμοδίων, Υπουργού Πολιτισμού, και διευθύντριας της Πινακοθήκης για τη σκοπιμότητα της έκθεσης που είχαν στόχο να τραυματίσουν συνειδητά την πίστη των Ελλήνων».

Από τον Κορίνθιο Α. Παπαφωτίου αναφέρεται:
«Μετά τα πρόσφατα γεγονότα της καθαίρεσης των έργων Τέχνης (!!!) στην Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα, τίθενται πολλά ερωτήματα και ένας γενικότερος προβληματισμός για τα όρια της «παραποιημένης» τέχνης.
Αναφέρω μερικά από αυτά:
- Μπορεί ο καλλιτέχνης να επεμβαίνει σε θρησκευτικά πεδία αλλοιώνοντας και παραποιώντας τα θρησκευτικά Σύμβολα υποβιβάζοντας αυτά στη σφαίρα του κοσμικού;
- Έχει το δικαίωμα ο καλλιτέχνης να απομειώνει την πνευματικότητα ενός θρησκευτικού Συμβόλου-Εικόνας και έτσι να την εντάξει και να την φυλακίσει σε περιορισμένα πλαίσια;
- Τι σχέση έχει η επέμβαση σε ένα θρησκευτικό Σύμβολο με την αναζήτηση του Απόλυτου και του αιωνίου που στοχεύει η Τέχνη;
- Έχει το δικαίωμα ο καλλιτέχνης με την επέμβαση του να περιορίζει τις θρησκευτικές εικόνες στο επίπεδο διακόσμησης και εικονογραφίας;
- Έχει το δικαίωμα ο καλλιτέχνης να προκαλεί αλλοίωση σε ένα έργο Τέχνης που είναι η Εικόνα και να μεταμορφώνει τα νοήματα και την πνευματική ουσία αυτής;
- Εφόσον ένας καλλιτέχνης επέμβει σε ένα θρησκευτικό Σύμβολο δικαιούται με πλήρη ελευθερία ή με ελευθεριότητα να προσεγγίζει το θέμα;
- Αποτελεί Τέχνη και δημιουργία η επέμβαση σε ένα θρησκευτικό Σύμβολο η οποία αυτόματα το υποβιβάζει και το μεταφέρει στο επίπεδο του καλλιτέχνη;
- Το θρησκευτικό Σύμβολο δεν είναι μία απλή απεικόνιση ούτε μία εικονογραφική αποτύπωση ούτε ακόμη φυσιοκρατική ζωγραφική αλλά περιέχει πνευματική ουσία. Είναι το μέσον με το οποίο εξυψώνεται το επίγειο στον άυλο κόσμο του Θείου.
- Μέσω αυτού εκφράζεται το ανέκφραστο, διατυπώνεται ό,τι δεν μπορεί να αναφερθεί με την λόγο.
- Δεν είναι λοιπόν Τέχνη η παραποίηση ενός θρησκευτικού Συμβόλου καθόσον αφαιρείται το πνευματικό περιεχόμενο που μεταφέρεται δηλαδή η σιωπηλή και μυστική γλώσσα.
- Η Εικόνα είναι δημιούργημα της «Ιερής Τέχνης» που φέρει στοιχεία λατρευτικά, λειτουργικά, δογματικά, θεολογικά.
- Δεν έχει το δικαίωμα ο καλλιτέχνης να επέμβει στην «Ιερή Τέχνη» για να πάψει να είναι «Ιερή» και να μετατρέπεται σε «βλάσφημη» τέχνη.
- Δεν έχει το δικαίωμα ο καλλιτέχνης να διαγράφει την υπερβατική υπόσταση των εικονιζόμενων αγίων η οποία αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του ύφους της αγιογραφίας και η οποία μορφοποιείται με λιτά εκφραστικά μέσα.
- Δεν έχει το δικαίωμα από το δοξαστικό της εικόνας να μας μεταφέρει στο έρεβος της παραποίησης.
- Είναι πνευματική κλοπή και βεβήλωση εάν ένας καλλιτέχνης πάρει ένα έργο ενός ανώνυμου ή επώνυμου ζωγράφου και επέμβει σε αυτό και το παραποιήσει παίρνοντας ή θέτοντας στοιχεία πάνω σε αυτό. Θα ήταν επιτρεπτό κάποιος να πάρει ένα έργο του Τσαρούχη η του Εγγονόπουλου ή του Σόρογκα και με υπόβαθρο αυτά τα έργα να παίξει πάνω τους;
- Το πρόβλημα της επέμβασης σε θρησκευτικά Σύμβολα έχει λυθεί πριν 1800 χρόνια όπως προκύπτει από το έργο του Λουκιανού στην Ελληνική γλώσσα «Θεών εκκλησία» τον 2ον μ.Χ. αιώνα (9-11). Η υπόθεση αφορά στην αντιμετώπιση του προβλήματος της εισόδου αλλοδαπών θεών και ημιθέων στο Πάνθεον των θεών της κλασικής εποχής με τον Μώμο να κατακρίνει την εμφάνιση αλλοπρόσαλλων θεών με μορφή ζώων.
Μώμος: Πώς σου φαίνεται Δια να σου φυτεύουν κέρατα κριαριού στο κεφάλι;
Ζεύς: Είναι πράγματι αισχρά όλα αυτά που λέγεις Μώμε για τους Αιγύπτιους.
Ωστόσο τα περισσότερα από αυτά είναι ζητήματα Συμβολισμού
και δεν ταιριάζει καθόλου στους αμύητους να τα ειρωνεύονται.
ΥΓ. Η ταχεία απόσυρση των έργων από την Εθνική Πινακοθήκη μετά από τις ισχυρές αντιδράσεις της κοινωνίας δείχνει και την ελαφρότητα της αντίληψης και της αντίδρασης των αρμοδίων, Υπουργού Πολιτισμού, και διευθύντριας της Πινακοθήκης για τη σκοπιμότητα της έκθεσης που είχαν στόχο να τραυματίσουν συνειδητά την πίστη των Ελλήνων».