“Οι κατολισθήσεις στη διώρυγα της Κορίνθου είναι πολύ πιθανό να έχουν επηρεάσει την ασφάλεια της οδικής γέφυρας. Αυτό που εκτιμούν οι ειδικοί είναι ότι τα εφέδρανα της γέφυρας, δηλαδή ο μηχανισμός που απορροφά τις κινήσεις του εδάφους σε περίπτωση σεισμού, πρέπει να αντικατασταθούν, ενώ θα μελετηθεί αν χρειάζονται και άλλου είδους ενισχυτικές επεμβάσεις.
Να σημειωθεί ωστόσο ότι η γέφυρα δεν κινδυνεύει με κατάρρευση, αλλά στο χειρότερο σενάριο (ενός ισχυρού σεισμού) θα αχρηστευθεί, προκαλώντας σημαντικό πρόβλημα στη σύνδεση Στερεάς Ελλάδας και Πελοποννήσου.
Η κατασκευή
Η νέα γέφυρα Ισθμού κατασκευάστηκε το 1997. Εχει συνολικό μήκος 190 μέτρων, εκ των οποίων τα 110 μέτρα είναι το «άνοιγμά» της, δηλαδή η απόσταση ανάμεσα στα δύο βασικά της θεμέλια.
Τα θεμέλιά της είναι δύο μεγάλα βάθρα που φθάνουν σε βάθος 39 μέτρων κάτω από την επιφάνεια (και σε απόσταση 30 μέτρων από τα πρανή της διώρυγας), περίπου στο ύψος της επιφάνειας του νερού (η απόσταση του καταστρώματος της γέφυρας από το νερό είναι 54 μέτρα).
Η γέφυρα δεν «ακουμπά» απευθείας επάνω στα βάθρα αλλά μεσολαβούν τα εφέδρανα, δηλαδή δύο επιφάνειες από ειδικό κράμα μετάλλων, οι οποίες ολισθαίνουν εύκολα η μια επάνω στην άλλη, αποσβένοντας έτσι τις κινήσεις του εδάφους σε περίπτωση σεισμού (δηλαδή κινείται το έδαφος αλλά η γέφυρα παραμένει σταθερή). Ακόμα δύο εφέδρανα υπάρχουν σε απόσταση 32 μέτρων από τα βάθρα.
Πριν από λίγες ημέρες, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε το αίτημα της Ολυμπίας Οδού (στην οποία έχει παραχωρηθεί η διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας – Πάτρας) για την εκπόνηση οριστικών μελετών για την αντικατάσταση των εφεδράνων της γέφυρας. Προηγήθηκε έκθεση του Γιώργου Γκαζέτα, ομότιμου καθηγητή Εδαφομηχανικής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, στην οποία επισήμαινε την επιδείνωση της αντισεισμικής συμπεριφοράς της γέφυρας του Ισθμού λόγω και της «χαλάρωσης» των εδαφών και των καταπτώσεων βράχων, που οδήγησαν και στο κλείσιμο της διώρυγας.
«Δεν υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης της γέφυρας, αυτό ας το ξεκαθαρίσουμε», λέει στην «Κ» ο κ. Γκαζέτας.
«Ο αντισεισμικός σχεδιασμός της γέφυρας βρίσκεται στο ανώτερο όριο της ελληνικής νομοθεσίας, είναι ικανή να αντέξει δόνηση με επιτάχυνση εδάφους 0,4 G. Ομως, με το πέρασμα των χρόνων τα εφέδρανα χάνουν την ολισθηρότητά τους, με αποτέλεσμα οι κινήσεις του εδάφους σε περίπτωση σεισμού να μεταφέρονται όλο και περισσότερο στη γέφυρα και να επιβαρύνονται τα βάθρα της.
Αυτό σημαίνει ότι σε έναν ισχυρό σεισμό η γέφυρα μπορεί να αχρηστευθεί. Παράλληλα, εκτός από την ηλικία των εφεδράνων, την κατάσταση επιβαρύνουν ακόμα δύο παράγοντες.
Κατ’ αρχάς το 2003 κατασκευάστηκε σε υπερβολικά κοντινή απόσταση η σιδηροδρομική γέφυρα του Ισθμού, η οποία είχε επίσης εκσκαφές για τη θεμελίωσή της, οι οποίες έχουν επηρεάσει την ευστάθεια των πρανών της διώρυγας. Τέλος, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια χαλάρωση των πετρωμάτων στα πρανή της διώρυγας και μάλιστα με γρηγορότερους ρυθμούς από ό,τι θα ανέμενε κανείς. Γι’ αυτό έγιναν και τόσες καταπτώσεις βράχων που οδήγησαν έως και στο κλείσιμο της διώρυγας».
Θα κλείσει λίγες μέρες
«Η Ολυμπία Οδός πραγματοποιεί τακτικές επιθεωρήσεις σε όλα τα τεχνικά έργα και καταθέτει τα αποτελέσματα σε εξειδικευμένους επιστήμονες, ώστε να συμπεράνουν αν κάποιο από αυτά χρειάζεται επεμβάσεις», εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Παναγιώτης Παπανικόλας. «Ο κ. Γιώργος Γκαζέτας, ομότιμος καθηγητής Εδαφομηχανικής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, στον οποίο απευθυνθήκαμε για τη γέφυρα του Ισθμού, μας τόνισε την ανάγκη αντικατάστασης των εφεδράνων, οπότε ζητήθηκε η άδεια του υπουργείου Υποδομών για να προχωρήσουμε στις οριστικές μελέτες».
Το κόστος, το οποίο βάσει της σύμβασης παραχώρησης βαρύνει το Δημόσιο, θα προσδιοριστεί μετά την ολοκλήρωση της μελέτης. Τη γέφυρα του Ισθμού διασχίζουν κατά μέσον όρο 39.000 οχήματα την ημέρα. «Oπως είναι επόμενο, όταν οριστικοποιηθούν οι απαραίτητες εργασίες, η γέφυρα θα πρέπει να κλείσει για μερικές ημέρες. Δεν μπορούμε ακόμα να γνωρίζουμε πότε, αλλά θα φροντίσουμε αυτό να μη γίνει σε περίοδο αιχμής της κυκλοφορίας», αναφέρεται στην kathimerini.gr.