“Την ώρα που η τουρκική προκλητικότητα κλιμακώνεται, 32 Τούρκοι τεχνίτες της Mast Energy έπιασαν δουλειά στην κατασκευή των πυλώνων της Μεγαλόπολης.
Στις πιο σημαντικές ενεργειακές υποδομές της χώρας, μέρος της ραχοκοκαλιάς του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εισβάλλουν εταιρείες τουρκικών συμφερόντων με ευθύνη του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), την ώρα μάλιστα που η τουρκική προκλητικότητα κλιμακώνεται ξεπερνώντας τις κόκκινες γραμμές της Αθήνας.
Μετά τους Κινέζους, που κατέχουν το 24% του AΔΜΗΕ και ανταγωνίζονται σθεναρά τις ελληνικές εταιρείες σε όλους τους διαγωνισμούς, αξιώνοντας συμμετοχή ακόμη και στο μετοχικό κεφάλαιο μεγάλων και κρίσιμων έργων υποδομής όπως είναι η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, ήρθε η σειρά των Τούρκων να βάλουν πόδι στα έργα του Διαχειριστή.
Ποιος, για παράδειγμα, μπορεί να δικαιολογήσει τους λόγους που η ελληνική εταιρεία ΑΤΕΡΜΩΝ, με πολυετή πείρα σε ενεργειακά έργα, συνεργάζεται με την τουρκική Mast Energy για να εκτελέσει το έργο της νέας γραμμής μεταφοράς 400 KV Μεγαλόπολη – Κόρινθος. Πρόκειται για τη σύμβαση που ανατέθηκε πέρυσι από τον ΑΔΜΗΕ στην κοινοπραξία ΑΤΕΡΜΩΝ – Ιntrakat, με την πρώτη να αναλαμβάνει την ενσυρμάτωση και την ανέγερση των πυλώνων και τη δεύτερη, τις μεταλλικές κατασκευές στην εργοστασιακή της μονάδα στη Λάρισα.
Ηδη στην Τρίπολη, όπου διαμένει το προσωπικό της τουρκικής εταιρείας με έδρα την Αγκυρα, έχει αρχίσει να συζητείται έντονα η παρουσία των… γειτόνων. «Χάθηκαν οι ελληνικές εταιρείες;» σχολιάζουν και συνδέουν την απουσία ελληνικών εταιρειών από το έργο με ταμειακές δυσκολίες που εμφανίζεται να έχει η επιχείρηση.
Είναι όμως σε γνώση του ΑΔΜΗΕ ότι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την ασφάλεια εφοδιασμού της Πελοποννήσου υλοποιείται από Τούρκους τεχνίτες; Εχει εγκρίνει τη σύμπραξη ο Διαχειριστής, όπως προβλέπουν οι διαδικασίες;
Τα ερωτήματα πληθαίνουν, σε μια περίοδο που ο ΑΔΜΗΕ βάζει ψηλά τον πήχη του επενδυτικού του προγράμματος με έργα συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία, έχει ανοίξει πολλαπλά μέτωπα με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, με την αγορά να προεξοφλεί σοβαρές δυσλειτουργίες στην αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού, αφού ακόμη και οι εγχώριες εταιρείες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις μεγάλες απαιτήσεις και στην ένταση των έργων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η γραμμή μεταξύ Μεγαλόπολης – Πάτρας, η οποία έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2018 και ακόμη δεν έχει τελειώσει. Ο επονομαζόμενος και «Δυτικός Διάδρομος» της Πελοποννήσου έχει καθυστερήσει να ολοκληρωθεί δύο χρόνια και, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οι καθυστερήσεις θα συνεχιστούν για τουλάχιστον ενάμιση χρόνο, αν τελικά επιλεγεί η εναλλακτική όδευση της γραμμής από το περίφημο μοναστήρι στην περιοχή των Καλαβρύτων που αντιστέκεται στον σχεδιασμό.
ΑΔΜΗΕ: Απορρίψαμε το αίτημα για τους Τούρκους
Την εμφάνιση των Τούρκων επιβεβαιώνει εμμέσως πλην σαφώς και ο ΑΔΜΗΕ. Οπως αναφέρουν στο «business stories» στελέχη της, η ΑΤΕΡΜΩΝ υπέβαλε σχετικό αίτημα συνεργασίας με τουρκική εταιρεία στον Διαχειριστή, ο οποίος όμως το απέρριψε.
Ωστόσο, έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη οι Τούρκοι της Mast Energy έχουν πιάσει δουλειά στην εργολαβία της Πελοποννήσου, μετακινούνται με οχήματα της τουρκικής εταιρείας στην περιοχή και φιλοξενούνται σε κτίριο που παλιά ήταν παράρτημα του ψυχιατρείου της Τρίπολης. Οπως μάλιστα αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ο ΑΔΜΗΕ φαίνεται να γνωρίζει την παρουσία τους, αλλά κάνει τα στραβά μάτια.
Το γεγονός προκαλεί εύλογα ερωτήματα καθώς ακόμη κι αν το προσωπικό εργάζεται παράτυπα στο έργο (χωρίς δηλαδή σύμβαση εργολαβίας), είναι καθήκον και ευθύνη του Διαχειριστή να το εξακριβώσει και να λάβει τα μέτρα του.
Τα έργα του ΑΔΜΗΕ έχουν μπει από καιρό στα ραντάρ των Τούρκων και των μεσαζόντων τους στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, τουρκική εταιρεία έχει μειοδοτήσει και σε διαγωνισμό του ΑΔΜΗΕ για την προμήθεια χάλυβα, ο οποίος χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για τους πυλώνες υψηλής τάσης.
Πρόκειται για ένα μεγάλο συμβόλαιο του Διαχειριστή διάρκειας πέντε ετών και συνολικού ύψους 6 εκατ. ευρώ, το οποίο για πολλά χρόνια μονοπωλούσαν εγχώριες εταιρείες.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι από τις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες αποκλείστηκε η Ιntrakat, που μέχρι πρόσφατα κατασκεύαζε στη μονάδα της στη Λάρισα τους πυλώνες, καθώς η διαφορά στην προσφορά της από τον μειοδότη ήταν 50.000 ευρώ.
Προτιμήθηκε δηλαδή από τον ΑΔΜΗΕ μια τυπική διαγωνιστική διαδικασία χωρίς να υπολογίζεται η εγχώρια προστιθέμενη αξία που θα μπορούσε να δώσει η ανάθεση της δουλειάς σε ελληνική εταιρεία – εύλογα αναρωτιέται κανείς αν θα μπορούσαν να πράξουν το ίδιο και οι ελληνικές εταιρείες στην Τουρκία!
Ποιος είναι ο Ανατολικός Διάδρομος
Η κατασκευή της γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 400 ΚV Μεγαλόπολη – Κόρινθο είναι ο δεύτερος σημαντικός διάδρομος (Ανατολικός) της Πελοποννήσου, ο οποίος θα διασυνδέσει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης της Μεγαλόπολης με το αντίστοιχο της Κορίνθου.
Μαζί με τον Δυτικό Διάδρομο (Αχελώος – Μεγαλόπολη μέσω υποβρύχιας διασύνδεσης στο Ρίο – Αντίρριο) ενισχύουν σημαντικά το σύστημα μεταφοράς. Οταν ολοκληρωθούν τα έργα αυτά, θα αυξήσουν σημαντικά την ικανότητα μεταφοράς ρεύματος από και προς την Πελοπόννησο και θα επιτρέψουν την περαιτέρω ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην περιοχή, θωρακίζοντας την ευστάθεια της τάσης του νότιου συστήματος. Με τον τρόπο αυτό θα αρθεί και ο κορεσμός που έχει προκληθεί για νέες εγκαταστάσεις ΑΠΕ και θα εντάξει στο σύστημα με την πλήρη παραγωγική της ικανότητα και τη μεγάλη μονάδα φυσικού αερίου της ΔΕΗ, «Μεγαλόπολη V», η οποία λειτουργεί σήμερα στα 500 MW αντί των 800 MW που είναι η δυναμικότητά της.
Οι δυσκολίες, πάντως, με τις εργολαβίες του ΑΔΜΗΕ δεν σταματούν εδώ. Ο Διαχειριστής αποφάσισε πρόσφατα να αναλάβει ο ίδιος και κομμάτι της εργολαβίας, όπως προβλέπει η σύμβαση της νέας εναέριας γραμμής 150 KV Μολάοι – Νεάπολη, που είχε αναλάβει η Intrakat, με στόχο την επιτάχυνση του έργου, το οποίο αποτελεί μέρος της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης.
Ο ΑΔΜΗΕ πιέζεται από την κυβέρνηση για την άμεση ηλέκτριση της διασύνδεσης του υποβρύχιου καλωδίου, μολονότι το χρονοδιάγραμμα βρίσκεται ξανά στον αέρα προδιαγράφοντας νέο κύκλο καθυστερήσεων.
Τις δυσκολίες του έργου επιτείνουν τα προβλήματα σε ένα από τα δύο καλώδια του έργου που θα ποντιστούν σε βάθος 1.000 μέτρων στη θάλασσα. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, κατά τη διάρκεια των δοκιμών στο εργοστάσιο των Ελληνικών Καλωδίων, που έχουν αναλάβει την κατασκευή του ενός από τα δύο καλώδια, κομμάτι μήκους 30-35 χιλιομέτρων κρίθηκε ακατάλληλο για χρήση, με αποτέλεσμα να κατασκευαστεί εκ νέου, με απροσδιόριστο ορίζοντα ολοκλήρωσης, υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα και τα οφέλη της διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου…”, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο protothema.gr