Από την ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Υ.ΛΙ.Κ.Υ αναφέρεται ως απάντηση στην ερώτηση που κατατέθηκε στη βουλή των Ελλήνων από την βουλευτή Μαρία Αθανασίου, σχετικά με το φράγμα στον Ασωπό:
«Σχετικά με τα αναφερόμενα στην 6624/10.09.2024 Ερώτηση της Βουλής των Ελλήνων και ειδικότερα όσον αφορά το φράγμα ποταμού Ασωπού, Νομού Κορινθίας σας γνωρίζουμε τα εξής:
Το έργο «Κατασκευή Φράγματος Ασωπού Ν. Κορινθίας» αφορά την κατασκευή φράγματος στον ποταμό Ασωπό Κορινθίας και κατασκευάζεται στην κοίτη του ποταμού σε απόσταση 4 χλμ. ΒΔ της Στιμάγκας και 2χλμ. ΝΑ του Παραδεισίου. Είναι χωμάτινο με αδιαπέρατο πυρήνα, συνολικού μήκους στον άξονα 425 μ. και ύψους 68 μ. από το φυσικό έδαφος. Με την κατασκευή του θα δημιουργηθεί ταμιευτήρας συνολικής χωρητικότητας 29,10 εκ. μ3, με ωφέλιμο όγκο ύδατος 25,60 εκ. μ3.
Εκτιμάται ότι μετά την κατασκευή του φράγματος θα αρδεύονται περίπου 50.000 στρέμματα καλλιεργούμενης έκτασης.
To εν λόγω έργο δημοπρατήθηκε στις 21-10-2008 και ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου ανέρχεται στα πενήντα τέσσερα εκατομμύρια εξακόσιες χιλιάδες ευρώ (54.600.000,00 ευρώ) με Φ.Π.Α.. Για το έργο αυτό Διευθύνουσα Υπηρεσία είναι η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου και Προϊσταμένη Αρχή η Υπηρεσία μας, δια του Τμήματος Κατασκευών και Τεχνικής Παρακολούθησης Έργων.
Η αρχική (1η) σύμβαση ποσού 31.295.593,52 ευρώ με ΦΠΑ υπογράφηκε στις 14/07/2010 με την εργοληπτική επιχείρηση «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.» και στις 20/10/2014 ιδρύθηκε η κατασκευαστική κοινοπραξία «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.».
Έπειτα από την κήρυξη σε κατάσταση πτώχευσης της «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.» στις 02-02-2018 και υπό καθεστώς έκπτωσης της αναδόχου Κ/Ξ, η «ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.» ανέλαβε στις 29-03-2018 ως μοναδική ανάδοχος την συνέχιση εκτέλεσης του έργου, με αρχική εγκριθείσα παράταση έως τις 31/12/2020.
Αρχική Σύμβαση Εργασιών 14-07-2010:Τριάντα ένα εκατομμύρια διακόσιες ενενήντα πέντε χιλιάδες πεντακόσια ενενήντα τρία ευρώ και πενήντα δυο λεπτά 31.295.593,52 ευρώ (με ΦΠΑ).
ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΚΤΕΛΕΣΜΕΝΟΥ ΕΡΓΟΥ (Αρχικής Σύμβασης): 72%
ΑΞΙΑ ΥΠΟΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ( Με Φ.Π.Α.): 9.277.221,04 ευρώ
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ: Ποσό Συμπληρωματικής σύμβασης 12.287.350,42 ευρώ βάσει του οικ. 4137/308424/Ε3/28-11-2019 Εργολαβικού Συμφωνητικού. Ποσοστό εκτέλεσης 1ης ΣΣΕ 41 %. Υπολειπόμενη αξία εργασιών 1ης ΣΣΕ 7.253.550,42 ευρώ (με Φ.Π.Α).
Κατά την κατασκευή προέκυψαν ειδικά προβλήματα τα οποία συνοψίζονται στα εξής:
Στο έργο υπάρχει μόνον ένας εγκεκριμένος δανειοθάλαμος από όπου γίνεται η απόληψη των αμμοχαλικοδών υλικών κατασκευής του φράγματος (σώματα στήριξης, φίλτρα) που αποτελούν και τον μεγάλο όγκο των εργασιών (περίπου 3,5 εκ μ3).
Ο δανειοθάλαμος παρουσιάζει σημαντικές ενστρώσεις ακατάλληλου υλικού (στρώσεις φυτικών στην επιφάνεια και αργιλικών σε διάφορα επίπεδα της εκσκαφής) καθώς και μεγάλους όγκους κροκαλοπαγούς βράχου ο οποίος πρέπει να εξορυχτεί για να γίνει αποκάλυψη των καταλλήλων υλικών. Αυτό δημιουργεί σημαντικές δυσχέρειες και καθυστερήσεις στην εκμετάλλευση του.
Επίσης, ο βράχος που εξορύσσεται είναι ακατάλληλος για χρήση στις απαιτούμενες ζώνες του φράγματος (ανάντη ζώνη προστασίας και επένδυση λεκάνης ηρεμίας) και ως εκ τούτου αφενός πρέπει να απορριφθεί, αφετέρου θα πρέπει να αναζητηθεί στη μοναδική πηγή εξόρυξης του υλικού αυτού, το εμπορικό λατομείο στη θέση Αθίκια σε απόσταση 50 χλμ από το έργο.
Επιπρόσθετα, υπάρχει σημαντική γεωτεχνική αστοχία στην περιοχή του Υπερχειλιστή. Η αντιμετώπιση αυτών των αστοχιών θα γίνει με εκτέλεση συγκεκριμένων εργασιών που θα καθοριστούν ύστερα από εκπόνηση των αντίστοιχων μελετών. Η δαπάνη των εργασιών θα προκύψει αφού ολοκληρωθεί η εκπόνηση των προαναφερομένων μελετών και θα συμπεριληφθεί σε πρωτόκολλο αποφυγής κινδύνου για το οποίο απαιτείται χρηματοδότηση.
Οι προαναφερθείσες απρόβλεπτες συνθήκες δεν προϋπήρχαν της ανάθεσης του έργου αλλά διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης αυτού και καθιστούν απαραίτητη την εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών για την αρτιότητα και λειτουργικότητα του έργου. Μέρος των εργασιών αυτών έχει συμπεριληφθεί στη συνταχθείσα «2η Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών» με την προσθήκη του 10ου υποέργου προϋπολογισμού 3.508.125,21 ευρώ (με ΦΠΑ) βάσει της υπ’ αρ. 1746/01-05-2024 απόφαση της Γεν. Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥΠ.Α.Α.Τ..
Με την υπ’ αρ. 1026/26-04-2024 απόφαση της Γεν. Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥΠ.Α.Α.Τ. προεγκρίθηκε ο 3ος ΑΠΕ της Κ.Σ. ο οποίος περιλαμβάνει την δαπάνη της προεκτιμώμενης αμοιβής των μελετών για τη γεωτεχνική αστοχία στην περιοχή του Υπερχειλιστή , ο 1ος ΑΠΕ της 1ης ΣΣΕ και η προτεινόμενη 2η ΣΣΕ.
Το Τεχνικό Συμβούλιο Κατασκευών Τμήμα Β’ του ΥΠΥΜΕ, ενέκρινε τη χρήση των «επί έλασσον δαπανών» που περιλαμβάνονται στον 1ο Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών της 1ης ΣΣΕ και τη σύναψη της 2ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών (2η ΣΣΕ), βάσει της από 21-8-2024 κοινοποίησης της Γνωμοδότησης του. Με την 194152/2-10-2024 Απόφαση ΥΠΥΜΕ εγκρίθηκε ο 3ος Α. Π. Ε. της Κύριας Σύμβασης, ο 1ος Α. Π. Ε. της 1ης Σ.Σ.Ε. και η 2η Σ.Σ.Ε. του έργου.
Το συνολικό ποσό των ανωτέρω ανέρχεται σε 48.474.768,27 ευρώ. Το εν λόγω έργο είναι ενταγμένο στο ΠΑΑ 2014-2020 από το οποίο και συγχρηματοδοτείται.
Προετοιμάζεται και θα αποσταλεί φάκελος με όλα τα στοιχεία και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά της 2ης ΣΣΕ του έργου, προκειμένου να ολοκληρωθεί επιτυχώς ο προσυμβατικός έλεγχος της από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να υπογραφεί το σχετικό Συμφωνητικό με τον Ανάδοχο. Η ανωτέρω διαδικασία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του έτους.
Μετά την υπογραφή του συμφωνητικού απαιτούνται περίπου 6 μήνες για την εκπόνηση των μελετών στην περιοχή του υπερχειλιστή, για να καθοριστούν οι συγκεκριμένες εργασίες που επιβάλλεται να εκτελεστούν, οι οποίες θα συμπεριληφθούν σε πρωτόκολλο αποφυγής κινδύνου. Εάν εξασφαλισθεί εγκαίρως χρηματοδότηση του ανωτέρω πρωτοκόλλου, οι εργασίες του φράγματος δύναται να εκκινήσουν τον Ιούλιο 2025.
Τέλος, όσον αφορά το θέμα της υπερώτησης (2), δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσή μας.
Ο ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΓΙΑΝΝΗΣ“
–
ΣΣ. Άραγε πόσες ευχάριστες δηλώσεις έχει κάνει κατα το παρελθόν για το συγκεκριμένο έργο ο Κορίνθιος πολιτικός Ν. Ταγαράς αλλά το έργο ποτέ δεν προχώρησε όπως έπρεπε;
Κ.Ν